Nascar
Az egsz versenysorozat 1948-ban kezddtt. Ekkor Bill France gy gondolta, hogy a fiatalok krben igen npszer Daytona Beach-i versenyekbl tbbet is ki lehetne hozni. Ezrt 1948-ban megalaktotta a NASCAR szervezetet (a rvidts a National Association for Stock Car Auto Racing nevet takarja). Akkoriban, a hbor utn hiny volt az j autkbl s senkinek sem volt kedve egy hbor eltti kocsival veszteni egy j autval szemben. Ezrt kezdetben mdostott autkkal versenyeztek. 1949-ben Bill France jragondolta a szablyzatot s kialaktotta a "strictly stock" elvet, melynek kvetkeztben mindenki csak mdostatlan szriaautval versenyezhetett. Ekkoriban virgzottak az autklcsnzk is, mivel sokan breltek ki egy-egy autt a htvgi futamokra. De az autgyrtk sem voltak rossz helyzetben, mivel az els "strictly stock" versenyen 9 gyrt auti kpviseltettk magukat: Buick, Cadillac, Chrysler, Ford, Hudson, Kaiser, Lincoln, Mercury s az Oldsmobile. A legnagyobb problmt a kerk, a gumi s a felfggeszts okozta, mivel ezek brtk legkevsb a versenytempt.
Az els olyan alkatrsz, amelyet direkt a szriaaut versenyzs szmra ksztettek, egy versenygumi volt, melyet a Pure Oil Company gyrtott s rustott 1952-ben. Az els ktirny rdi advevt szintn 1952-ben alkalmazta az egyik csapat, s mra mr nlklzhetetlen s szksges rszv vlt a NASCAR versenyzsnek, akrcsak a bukkeretek, melyek vletlenl szintn 1952-ben jelentek meg. Az els lnyeges fejleszts 1953-ban trtnt, amikor is a Hudson, a Lincoln s az Oldsmobile kln felfggeszts-kiteket mutatott be, hogy elejt vegyk az egyre nvekv szm borulsnak, prdlsnek. A gyrtk ugyanakkor azt is szrevettk, hogy ha nagyobb teljestmny autkat dobnak piacra, akkor azok jobban fognak majd teljesteni a versenyeken. Ilyen volt a Hudson Twin H karburtora is, melynek segtsgvel 1953-ban a Hudsonnal versenyzk a 37 futambl 22 megnyertek. 1955-ben a Chevrolet s a Ford mr gyri tmogatst nyjtott a csapatoknak. Mgis a Chevrolet ltal bemutatott 355 cui-s motor volt az, ami mindrkre megvltoztatta a versenyzst. Ezt a motort hasznljk gyakorlatilag mg ma is kisebb mdostsokkal. Tovbbi jelents fejleszts volt a Chevrolet truckokban hasznlt tengelyek s felfggeszts tvtele a versenyautkba, illetve az 1957-es Buick Roadmastereken megjelent alumnium fkdobok hasznlata.
Az 1950-es vek vge volt a superspeedwayek kornak hajnala. 1958-ban a GM egy forradalmian j vzszerkezetet hasznlt, a vztl fggetlen tekercsrugs felfggesztssel. Noha igen kevs versenyz hasznlta ezt a technikt szerepeltet autt, az vadzr versenyt mgis egy ilyen Pontiaccal nyerte meg Paul Goldsmith. Ekkor krlbell egy v alatt 4 jelents superspeedway plt szerte az USA-ban: Daytona Beach FL, Hanford CA, Concord NC s Hampton GA. Ezt kvette a hosszan tart motorhbor, amely a 427-es Chevyn t egszen a 1964-es Hemi-ig, amely mindent letarolt, s megnyerte az els 7 Daytona 500-as versenyt. A Plymouth s Dodge karosszrik voltak az elsk, melyeket ramvonalas formjra alaktottak, hogy a Super-Commandk s Hemi-Chargerek a teljestmnyknek megfelel kasztnit kapjanak. Ekkor a Ford is belehzott s az j 427-es "Tunnel Port" motorjval trt vissza, hogy a kvetkez 15 (13 rvidtv) versenybl 11-et megnyerjen, mialatt a Hemik csak kettt.
1964-ig tartott a "strictly stock" elv, mivel bekvetkezett az els vgzetes kimenetel baleset, s a tovbbiak elkerlse rdekben mdostottk a szablyokat. Ettl kezdve hossz idn t a biztonsg jtszotta a fszerepet, s az alkatrszek mindinkbb klnbztek a gyriaktl. Msfell a teljestmny irnti igny az elvek enyhtsre knyszerttette a szvetsget.
Manapsg egyetlen alkatrsz sem gyri, csak a karosszriaformnak kell hasonltania a gyri szriaautra, de az alkatrszeknek elrhetnek kell lennik a nagykznsg szmra a "resale" piacon. A mai vzak hegesztett aclcsvekbl kszlnek, melyek igen biztonsgosak. A hegesztett aclcsveket saroklemezekkel erstik meg a tallkozsi pontoknl a "ketrec" esetben. Dale Earnhardt balesete utn a szlvdt s a tett is kettosztjk egy erst csvel a gyrtk, mivel a baleset sorn az aut teteje teljesen sszeprseldtt. Az autk vzt maghoz a plyhoz ptik. A legtbb csapatnak legalbb kt klnbz vz autja van, az eltr tulajdonsg plykhoz igazodva. A vz elksztsekor ltalban aclt hasznlnak, mivel a sly itt nem jtszik annyira fontos szerepet, mint a Forma-1 esetben. A NASCAR elrsok szerint az autnak minimum 1511kg-nak (3400 font) kell lennie. Ezltal olcsbb anyagokat lehet felhasznlni, s a hagyomnyos hegesztsi technolgikat alkalmazni, mg a Forma-1-nl az alumnium miatt sokkal nehezebb a munka. Magt a karosszrit nem a csapatok ptik, hanem az erre szakosodott ptcgektl rendelik meg.
A mszerfalon nincsenek digitlis kijelzk, csak s kizrlag analgok. A kormny termszetesen itt is kivehet a knnyebb be- s kiszlls rdekben. Nincs sebessgmr, helyette a fordulatszmmr a legfontosabb mszer, ami pontosabb adatokat mutat a versenyznek a sebessgmrnl. Nincs zemanyagszint-mr sem, helyette a mszer az zemanyag nyomst mri a karburtor szvnylsnl. Ha ez cskkenni kezd, akkor itt az ideje a bokszkillsnak. Termszetesen a csapatfnk szmolja a fogyasztst, s mr a jelzs eltt figyelmezteti a piltt. 200 mrfldes rnknti sebessgnl a msodperc trtrsze alatt fel kell mrni a kijelzk llapott, ezrt minden mszer gy van megtervezve, hogy a fggleges lls mutassa a norml llapotot. Ez a fordulatszmmrre is igaz, amelynek a "12 rs" llsnl van az optimlis 7000-s fordulatszm. Nincs indtkulcs, a motor beindtst klnfle kapcsolk segtsgvel lehet elvgezni. A vezetls nagyon merev, megerstett alumniumbl kszl minimlis prnzssal. A baloldali ablak szolgl a be- s kiszllsra, ezen egy gumihl tallhat, ami a piltt vdi a trmelkektl a futam, vagy egy baleset esetn.
A motor kizrlag atmoszfrikus s teljesen mechanikus lehet, ms szval semmi elektromos vezrlrendszer, turbfeltlt, csak s kizrlag a jl bevlt karburtoros V8-as. V8-as, mivel j ideje nem gyrtanak olyan V10-es szriaautkat, melyek a versenysorozatban is szerepelnek. A motornak tartalmaznia kell a hagyomnyos kiegsztket is, gymint indtkszlk s vltram genertor. A blokknak aclbl kell kszlnie s a hengerek elhelyezkedse, szge s szma meg kell, hogy feleljen a szriakivitelnek, akrcsak a vezrmtengely s a gyjtgyertyk elhelyezkedsnek. A vezrmtengely a motor kzepn tallhat, ezrt szelephimbaemel rudat hasznlnak a szelepek mozgatsra (teht nem OHC). Adatok: hengerrtartalom 350-358 cui, kompresszi 12 : 1, mechanikus egyszeri gyjts tekercs eloszt, ngytork karburtor 830 cfm (ltalban Holley), egyszer olajpumpa.
A gyrtk (Chevrolet, Dodge, Ford, Pontiac) hatalmas sszegeket kltttek annak rdekben, hogy a motorok ekkora teljestmnyt nyjtsanak: 750 ler 9000-es fordulaton. Meglepnek tnhet, hogy egy V8-as ennyit prgjn, hiszen ezek a motorok nem igazn magas fordulaton mkdnek, de ne felejtsk el, hogy bizonyos szinten tl a motor teljestmnynek nvelse csak a magasabb fordulatszm alkalmazsval rhet el. Mivel sok oldalrl le van szablyozva a motorptk lehetsge, ezrt knytelenek voltak alaposabban utnajrni a teljestmny forrsnak. Pldul, egy szriamotorban a ftengely olajban frdik, melybl elg sok van, hogy az eldugott sarkokba is jusson. A motor teljestmnynek krlbell 15%-a megy el arra, hogy a ftengely ezt az olajmennyisget mozgassa. Hogy akkor mi a megolds? Az olajat a ftengely alatt trolni. Azonban a szablyok elrnak egy minimlis fldtl val tvolsgot, ami behatrolja az olajtekn mlysgt. Hogy az alacsony olajszint miatti elgtelen kensi tulajdonsgokat elkerljk, a gyrtk olaj visszajuttat portokat adnak az olajteknhz (maximum 5-t) s ugyannyi ponton sszektik ket a pumpval. Az egsz rendszer a motoron kvl tallhat s a kritikus olajelosztsi pontokhoz megerstett tmlkkel csatlakozik. Specilisan kialaktott terelk vannak az olajteknben, hogy az olajban tallhat levegbuborkokat sszegyjtse.
Az olajhtt ltalban a pilta mg helyezik el az utastrben, s a hts manyag szlvdn elhelyezett levegbemlk segtsgvel htik. Ez klnsnek tnhet, de az utastr egyarnt nyjt biztonsgot (a motortrrel szemben egy baleset sorn) s friss levegt a ht szmra. Mindazonltal ez jelentsen megnveli a cockpitben a leveg hmrsklett, amely nemritkn elri a 60 Celsius fokot is, ezrt kln beml biztost friss levegt a pilta sisakjba egy specilis, rugalmas csatlakozson keresztl.
A vlt maga egy ngysebessges, H elrendezs manul vlt, htramenettel (NASCAR kvetelmny). A NASCAR versenyek kezdetn nhnyan hasznltak automatavltt is, azonban a feljegyzsekben mindssze egyetlen olyan aut szerepel, amely automatval nyert versenyt. Termszetesen minden fokozat kln llthat a plya adottsgainak megfelelen, st, a versenyekre ltalban mr az elz vi adatoknak megfelelen belltott vltval rkeznek a csapatok. A pilta vezetsi szoksai s a plya tulajdonsgai hatrozzk meg alapveten a vlt rtket: a rvid tttelek s magasabb fordulatszmok azokon a plykon hasznlatosak, amelyeknl a kanyarok s a gyors kanyarkijveteli sebessg a fontos. A Talladeghoz hasonl superspeedway-eken hosszabb fokozatokat hasznlnak a minl nagyobb maximlis sebessg elrse rdekben. A kzepes hosszsg plykon inkbb a hosszabb tttelek a kedveltebbek, nehogy sztrobbanjon a motor a futam sorn. A kuplung szraz tpus, s egy 1 inches acllemezbl kszlt doboz veszi krl, hogy egy esetleges kuplung-elszlls esetn vdjk a piltt. A kardntengelyt fehrre festik, hogy egy baleset esetn trtn elvesztse knnyen szrevehet legyen a tbbi versenyz szmra a versenyplyn.
A gumik 15 inches aclfelniken vannak, melyet t csavarral rgztenek. A gumi 300/54 R15-s Goodyear Eagle, mely minden csapatnl azonos (manapsg itt nincs gumihbor). A gumikat nitrognnal tltik fel (akr egszen 60psi-ig) a srtett leveg helyett, mert a nitrogn sokkal stabilabb a hmrsklet tekintetben, mint a leveg.
A belltsok kulcsa ltalban a felfggeszts s a rugzs, mivel a verseny megnyershez nem a legersebbnek kell lennie az autnak, hanem a legjobb tapadsnak. A fkek ltalban aclbl kszlnek, de a szablyok szerint hasznlhat lenne a sznszlas s az alumnium fktrcsa is, de a knnyebb elrhetsg miatt szinte csak aclbl kszlt fkeket hasznlnak. Az ABS nem megengedett. A fkekre igen nagy szerep hrul, fleg az elskre (mivel az aut tmege fkezskor elrecsszik). A rvid martinsville-i plyn a piltk gyakran cskkentik a sebessget, s gy pozcit vesztenek, hogy htsk a fkeket, s ezltal elkerljk a fallal val tallkozst. A gyors s hossz talladega-i plya szintn megterhel a fkekre: elfordult mr, hogy a bokszutcba val behajtskor a 1511 kils autt 200mph-rl 55mph-ra fkez erhats kvetkeztben fellp henergia szttrte a fktrcst. Ezrt nem vletlen, hogy a fkeket 4 inch tmrj levegcsvekkel htik, melyek az aut elejrl szvjk a levegt az ells fkekre (a kpen 1-el s 2-vel jellve).
Mivel a NASCAR egy szervezet, tbb versenysorozatot rendez. A legnpszerbb a Winston Cup, ennek a sorozatnak az autirl rtam az elbbiekben, ezen kvl ltezik mg a Busch Series, melyben gyengbb teljestmny autkkal versenyeznek, s truckoknak (pl. Chevy Silverado) is rendeznek sorozatot.
Idmr edzsek
Az idmr edzsek kt napon t tartanak, s meglehetsen bonyolultan szablyoztk le. Minden piltnak lehetsge van egy vagy kt (plytl fgg) krre, amikor is teljesen egyedl van a plyn. Ezrt elmletileg minden piltnak azonos az eslye. Elmletileg� Gyakorlatilag azonban vltozik az idjrs, a gumi mennyisge a plyn, a hmrsklet s a nap msodik felben indulk ugye vgignztk az elttk szereplk munkjt. Az idmrs indulsi sorrendjt vletlenszeren kihzott sorszmok dntik el: a legtbb ponttal rendelkez hz elszr, utna a msodik stb. Az gy kihzott sorszmok alapjn indulnak a kvalifikcin, ahol brmennyien megjelenhetnek, de csak 43 pilta fog elindulni. Az els nap vgn az els 25 helyet osztjk ki vglegesen. Maradk 18 helyen lv versenyz vlaszthat: marad ez az eredmny, vagy msnap j idt fut. De az utols 7 hely azoknak van fenntartva, akiknek nem sikerlt helyezst elrnik, de benne vannak a pontverseny top40-ben. k ignyt tarthatnak erre a ht helyre sszesen 8 alkalommal a szezon sorn. Ha marad res hely ebbl a htbl, akkor azokat elosztjk a legjobb nem-kvalifiklt piltk kztt.
Boksz-kills
Minden csapat annyiszor ll ki, ahnyszor akar. ltalban srga-zszl jelzs alatt szoktk ezt megejteni, mivel ekkor rgztik a sorrendet s a pace car a bokszutcban megengedett sebessggel krz a plyn (kb. ngyszer lassabban a szoksosnl), gy nem vesztenek krt a piltk. Feltve, ha a tbbi versenyz is kimegy a bokszba. Ha nem? A csapatok bokszutcban val elhelyezkedst szintn a kvalifikcis sorrendben vlaszthatjk a csapatok. A csapat ltszma tetszleges, de kills alkalmval csak 7 szerel foglalkozhat a kocsival s csak 2 airgun-t hasznlhatnak. A szerelk: 1 emel, 2 kerkcserl, 2 kerkcipel, 1 tlt, 1 "catcher" (a tlcsordul zemanyagot fogja fel). A bokszkills folyamata: a versenyz behajt a bokszutcba a megengedett sebessggel s bell a helyre. Amint az aut megll az emel, 2 kerkcserl s 2 cipel elfoglalja a helyt az aut jobb oldaln s nekifognak a kerkcsernek. Manapsg olyan emelt hasznlnak, amelyek 1-2 mozdulattal felemelik az autt, gy ezzel is idt nyernek. Szintn a gyorsasg miatt a felnire ragasztjk a csavarokat, s az airgun nyomatka tri meg a ragaszt ktst s fixlja a kereket. Ezalatt az zemanyagtlt kirti az els 11 gallonos tartlyt. Amint a jobb oldali kerekek a helyn vannak, mindenki trohan a baloldalra s ugyanezt elvgzik ott is. Az els kerkcipel ekzben a htrcsot is megtiszttja a trmelktl, mg a hts a felfggesztsen llthat a hts szlvdn tallhat nylson. A kerkcsere vgre kirl a msodik 11 gallonos tartly is. Mindez ltalban 15-20 msodpercet vesz ignybe.
s br sokan azt gondoljk, a NASCAR versenyek nem unalmas ovlplykon jtszdnak. Egyrszt nincs kt azonos plyaforma: valban vannak klasszikus ovlok, D alak plyk s van 2 hagyomnyos, kanyargs krplya is a Winston-kupban. Msrszt nem azonosak a plyk dlsszgei, 6 s 36 fok kztt vltozik, akr plyn bell is. Harmadszor a plyk hossza sem azonos: vannak fl mrfld hossz "aszfaltteknk" s kt s fl mrfldes superspeedwayek. Vgl a verseny soha sem unalmas, mindig trtnnek ltvnyos elzsek, s balesetek is (melyek szerencsre ltalban kevs srlssel jrnak a biztonsgi elrsoknak ksznheten). |