szl Brad Pitt, gyilkos gyerekek s gyerekgyilkosok. Kommunikcis csapdk, kiltstalan helyzetek, tragikus sorsok. A vilg hrom klnbz pontjn, hatalmas sznszgrdval s vilgsztrokkal forgattk a Bbelt, amely a nagy kltsgvets ellenre mgis fggetlen filmnek szmt, s amely Alejandro Gonzlez Iñrritu szmra meghozta Cannes-ban a legjobb rendezsrt jr djat. A mexiki zseni puzzle-trilgijnak befejez rszhez rkezett.
Vrva vrt, s egyben sajnlatos pillanat ez, hiszen vget r Iñrritu gymlcsz egyttmkdse Guillermo Arriagval, aki az egyik legtehetsgesebb mai forgatknyvr, neki ksznhet az Amores Perros - Korcs szerelmek s a 21 gramm, de rta a Tommy Lee Jones ltal rendezett Melquiades Estrada hrom temetst is. Legnagyobb erssge a karakterbrzols, szerepli szintk, hitelesek, komplexek, s szinte percek alatt feltrul elttnk a mlysg, amely szemlyisgk belsejbe vezet. A Bbel ilyen szempontbl mgsem ri fel a korbbi kt Iñrritu-film sszetettsgt. Taln mert tbb a szerepl, jobban sztszrdik a figyelem, nincs elg id egyetlen jellem mlyre sni. Nem mintha laposak lennnek a karakterek, st, Arriaga itt is irigylsremltan jl bnik az egyni motivcik pszicholgijval, mgis marad bennnk valami hinyrzet, klnsen, ha szerettk a Korcs szerelmeket s a 21 grammot, mrpedig szerettk ket.
Mint a trilgia els kt darabjban, itt is tbb szlon fut a cselekmny. A marokki szl nem is egy, hanem kett: egy hegyvidki kecskepsztor-csald s egy amerikai turista-hzaspr (Brad Pitt s Cate Blanchett) sorst kapcsolja ssze a csnya vletlen. Az amerikai-mexiki szl kzponti alakja a kzpkor mexiki bbiszitter, aki Pitt s Blanchett gyerekeire vigyz, s magval viszi ket Mexikba, fia eskvjre. A japn szl csak lazn kapcsoldik a tbbihez (viszont mgis innen ered minden problma): egy siketnma tokii diklny boldogsg-keressre sszpontost. A lny apja vekkel korbban, egy marokki vadszat sorn, puskt ajndkozott idegenvezetjnek, s ez a puska lesz az, amely sszekapcsolja a kecskepsztor-csald s az amerikai hzaspr sorst.
Bonyolultnak tnhet, de egyltaln nem az, sokkal egyszerbb, mint a kt korbbi film. Lnyeg, hogy egy adott ponton minden szerepl elkvet egy hibt, vagy hoz egy olyan dntst, melynek kvetkeztben elszabadul a pokol, de legalbbis kiltstalan szituciba kerl. A pillanghats, amit a puska odaajndkozsa generl, vilgmreteket lt, m ez nem ltvnyos, mert a sztszabdalt, ide-oda ugrl trtnet-szegmensek belesimtjk a film szvetbe, s mert a hangsly nem a klns vletleneken van, hanem azon, ahogyan az egyn vlaszol az t r impulzusokra. Figyelemremlt az a fegyelem s egyensly, ahogy a Bbel a klnbz trtneteket kezeli. tfordulhatna politikai thrillerbe, grg tragdiba, szappanopers giccsbe, m megmarad egy lebeg helyzetben, ellavrozva a buks veszlyt hordoz ksrtsek kztt.
Mint a film cme is sugallja, az emberi kommunikci nehz s zrzavaros voltt boncolgatjk a trtnetek.
Brad Pitt s Cate Blanchett karakterei Marokkban prblnak vgasztalst keresni egyik gyermekk elvesztse miatt, de kptelenek egymssal indulatmentes dialgusra. Ezen csak egy a semmibl rkez puskagoly vltoztat, m ekkor kzbelpnek a helyszn adta nyelvi s kulturlis klnbsgek, amelyek a krnyezettel val prbeszdet neheztik meg.
A marokki incidens miatt a bbiszitternek a gyerekekkel kell maradnia, nem mehet el fia eskvjre. Mgis gy dnt, hogy elmegy, s magval viszi a gyerekeket is. Hazafel jvet viszont az amerikai hatrrkkel kommunikcis malrbe, s emiatt letveszlybe keverednek.
rzelmileg a japn szl a legkidolgozottabb. nll filmknt is meglln a helyt, egybknt is erltetettnek reztem azt, ahogyan a tbbi trtnet-szlhoz kapcsoldik. Chieko, a siketnma lny, kptelen tllpni anyja elvesztse fltt, ami agresszit s ktsgbeesett szerelem-hsget szl benne. Apjtl is fokozatosan tvolodik, mssga miatt pedig nem tud megfelel kontaktust teremteni a klvilggal. Mindenkppen ez a legersebb trtnet, taln azrt, mert a tbbi szerepl a sivatagban kerl tbb-kevsb elszigetelt helyzetbe, Chieko viszont egy 12 millis nagyvrosban lesz vgtelenl magnyos, s tulajdonkppen nem is sket, hanem a vilg, a zrzavaros metropolisz, amely nyzsgsvel, zsivajval egytt is hallosan nma.
Vizulis szempontbl is kiemelkedik a tokii szl, br a tbbire sem lehet panasz. A sznek, zenk (ezttal is, mint mindig, Gustavo Santaolalla rzkeny kompozcii), hangok, hatsok mindig az adott trhez idomulnak, azt egsztik ki.
Ebben a filmben nincs gyenge alakts, de mgcsak kzepes sem. Mindenki nagyon tudja a dolgt, a vilgsztroktl az amatr sznszekig. Brad Pittet sosem lttuk mg ennyire idsnek, s ami nincs rncokkal az arcra rva, azt meggyzen adja el szavakban. Koji Yakusho minden filmjben j, r sosem lehet panasz, de aki igazn nagyot dob a filmen, az Rinko Kikuchi (a siketnma lny). t eddig csak mellkszerepekben lthattunk, most viszont alkalma nylt megmutatni magt, s ezt minden szempontbl meg is teszi. A marokki sznszek jtka, gyerekek s felnttek egyarnt, alapos munkrl tanskodik, s ebbl is ltszik: Iñrritunak minden tren hatrozott elkpzelse volt arrl, amit akart. Nincs ttlensg, nincsenek flsleges mellkutck. Ez teszi a kzel kt s fl rs filmet izgalmas, maradand lmnny. |